Poradnik dla BMW B57
Poradnik dla BMW B57
Silnik 3.0 Diesel Silnik BMW B57 to sześciocylindrowa jednostka wysokoprężna TwinPower Turbo, która zastąpiła starszy silnik N57. Jest to nowoczesny i bardzo wydajny silnik, który występuje w różnych wariantach mocy i jest stosowany w modelach BMW serii 3, 5, 7, X3, X5, X6 oraz X7. Spis treści 1. Specyfikacja techniczna 2. Obsługa i konserwacja 3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania 4. Możliwości modyfikacji 5. Najczęstsze pytania
1. Specyfikacja techniczna Silnik BMW B57 występuje w kilku wariantach: • B57D30U0 – 231 KM, stosowany w BMW 30d w wersjach z napędem na jedną oś. • B57D30O0 – 265 KM, szeroko stosowany w BMW serii 5, X5, X6, X7. • B57D30T0 – 320-340 KM, w wersjach M Performance jako M40d i M50d. • B57D30S0 – 400 KM, czteroturbodoładowana wersja, stosowana w BMW 750d, X5 M50d, X7 M50d. Silnik ten wykorzystuje bezpośredni wtrysk Common Rail, turbodoładowanie jedno-, dwu- lub czterostopniowe, VANOS (zmienne fazy rozrządu) oraz EGR i DPF dla spełnienia norm emisji spalin Euro 6.
2. Obsługa i konserwacja Olej silnikowy Zalecany olej to BMW LL-04 5W-30 lub 0W-30. Wymiana powinna odbywać się co 10 000 - 15 000 km lub raz w roku. Pojemność układu olejowego wynosi około 6,5 - 7 litrów. Układ chłodzenia Należy stosować płyn chłodniczy BMW G11 (niebieski) i wymieniać go co 4-5 lat. Filtr paliwa Wymiana jest zalecana co 60 000 km, aby uniknąć problemów z układem wtryskowym. DPF – filtr cząstek stałych Aby uniknąć problemów z DPF, należy regularnie jeździć na dłuższych dystansach z wyższymi obrotami. Jeśli filtr się zapcha, objawia się to białym dymem, wzrostem spalania i spadkiem mocy. EGR – zawór recyrkulacji spalin Zanieczyszczenie EGR powoduje szarpanie silnika i spadek osiągów. Czyszczenie zaleca się co 80 000 - 100 000 km.
3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania Awaria pompy oleju Po 150 000 km może dojść do zużycia pompy oleju, co powoduje spadek ciśnienia oleju i ryzyko uszkodzenia turbosprężarek. Warto kontrolować stan pompy przy wymianie oleju. Zużycie łańcucha rozrządu Łańcuch rozrządu w silniku B57 jest trwalszy niż w starszym N57, ale po 200 000 km warto go skontrolować, szczególnie w mocniejszych wersjach. Problemy z wtryskiwaczami Common Rail Nierówna praca silnika i podwyższone spalanie mogą wskazywać na problemy z wtryskiwaczami. Zaleca się ich testowanie co 100 000 km. Zapchanie DPF Jazda na krótkich dystansach może prowadzić do zapchania filtra DPF. Rozwiązaniem jest jazda na wysokich obrotach przez minimum 20 minut, ewentualnie czyszczenie chemiczne. Problemy z chłodzeniem Przegrzewanie silnika może być wynikiem awarii termostatu lub pompy wody, co zdarza się po 120 000 - 150 000 km.
4. Możliwości modyfikacji Chip tuning Silnik B57 dobrze reaguje na zmiany oprogramowania. • Wersja 231 KM może osiągnąć 300-320 KM. • Wersja 265 KM może osiągnąć 330-350 KM. • Wersja 320 KM może osiągnąć 380-400 KM. Koszt takiej modyfikacji to 2000-4000 zł, w zależności od tunera. Dolot i intercooler Sportowy filtr powietrza (np. K&N, BMC) poprawia przepływ powietrza i reakcję na gaz. Wymiana intercoolera na większy (np. Wagner, CSF) poprawia chłodzenie i zwiększa moc. Wydech sportowy Usunięcie tłumików lub wymiana downpipe na wersję 200/300 cpsi poprawia dźwięk i zwiększa moc. Stage 2 i Stage 3 – Wymiana turbosprężarki Wymiana turbo na hybrydowe pozwala uzyskać 450-500 KM, ale wymaga także wzmocnienia układu paliwowego i intercoolera.
5. Najczęstsze pytania Czy B57 to dobry silnik? Tak, jest bardziej niezawodny niż N57, ale wymaga regularnej konserwacji i dbałości o układ smarowania. Jak dbać o silnik B57? Regularnie wymieniaj olej, monitoruj stan łańcucha rozrządu i nie zaniedbuj regeneracji DPF. Czy można podnieść moc w BMW B57? Tak, chip tuning może dodać +50-80 KM, a Stage 2 i Stage 3 mogą podnieść moc do 500 KM.