Poradnik dla BMW M10

Poradnik dla BMW M10 

Silnik 1.5, 1.6, 1.8, 2.0 Benzyna Silnik BMW M10 to legendarny czterocylindrowy silnik benzynowy, produkowany w latach 1962-1988. Jego wytrzymała konstrukcja sprawiła, że był używany w wielu modelach BMW, a nawet stał się bazą dla turbodoładowanego silnika Formuły 1, który osiągał ponad 1400 KM. Jest to jedna z najbardziej długowiecznych i podatnych na modyfikacje jednostek BMW. Spis treści 1. Specyfikacja techniczna 2. Obsługa i konserwacja 3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania 4. Możliwości modyfikacji 5. Najczęstsze pytania

1. Specyfikacja techniczna Silnik BMW M10 występował w różnych pojemnościach: • M10B15 (1.5L, 75-85 KM) – stosowany w BMW 1500. • M10B16 (1.6L, 85-90 KM) – stosowany w BMW 1600-2, 316 (E21). • M10B18 (1.8L, 90-110 KM) – stosowany w BMW 1800, 318i (E21, E30). • M10B20 (2.0L, 105-130 KM) – stosowany w BMW 2002, 320i (E21, E30). M10 to silnik R4 (czterocylindrowy) z żeliwnym blokiem i aluminiową głowicą. Starsze wersje miały gaźnik, nowsze modele korzystały z wtrysku paliwa Bosch K-Jetronic lub L-Jetronic. Stosowany był w: • BMW serii 02 (1502, 1602, 1802, 2002) • BMW E12 (518, 520) • BMW E21 (316, 318, 320, 320i) • BMW E30 (316, 318i)

2. Obsługa i konserwacja Olej silnikowy Zalecany olej: 10W-40 półsyntetyczny lub 20W-50 dla starszych jednostek. Wymiana co 5000 - 10 000 km. Pojemność układu olejowego: 4,5 - 5,5 litra. Układ chłodzenia Płyn chłodniczy G11 (niebieski) wymieniać co 3-4 lata. Silnik M10 może się przegrzewać – warto regularnie sprawdzać chłodnicę, termostat i pompę wody. Rozrząd M10 wykorzystuje łańcuch rozrządu, który powinien być wymieniany co 150 000 - 200 000 km. Objawy zużycia to metaliczne dźwięki przy rozruchu. Filtr powietrza Standardowy filtr powietrza wymieniać co 20 000 - 30 000 km. Alternatywnie można zastosować sportowy filtr K&N lub BMC. Świece zapłonowe Zalecane: Bosch W8DC lub NGK BP6ES. Wymiana co 30 000 - 50 000 km.

3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania Przegrzewanie silnika • Objawy: wzrost temperatury, wycieki płynu chłodniczego. • Rozwiązanie: sprawdzenie chłodnicy, termostatu i pompy wody. Zużycie wałka rozrządu • Objawy: stuki z górnej części silnika, spadek mocy. • Rozwiązanie: wymiana wałka rozrządu co 200 000 km. Nieszczelności olejowe • Objawy: plamy oleju pod silnikiem. • Rozwiązanie: wymiana uszczelki pokrywy zaworów i miski olejowej. Problemy z układem paliwowym • Objawy: nierówna praca silnika, gaśnięcie na biegu jałowym. • Rozwiązanie: czyszczenie gaźnika lub wtryskiwaczy (w modelach z wtryskiem). Pękanie kolektora wydechowego • Objawy: hałas, spadek mocy. • Rozwiązanie: wymiana kolektora na stalowy lub sportowy.

4. Możliwości modyfikacji Swap gaźnika na Weber 40 DCOE Zastosowanie podwójnych gaźników Weber 40 DCOE poprawia osiągi i dźwięk silnika. Sportowy wałek rozrządu Wałek o większym skoku zaworów (292° - 304°) daje więcej mocy w górnym zakresie obrotów. Porting głowicy Modyfikacja kanałów dolotowych poprawia przepływ powietrza i podnosi moc. Turbodoładowanie Silnik M10 był bazą dla jednostki BMW M12, która w Formule 1 osiągała ponad 1400 KM. Doładowanie GT28 lub GT30 może podnieść moc do 250-300 KM, ale wymaga wzmacniania tłoków i korbowodów. Swap silnika na M20 Jeśli chcesz więcej mocy bez tuningu, warto rozważyć swap na M20B25 (2.5L, 170 KM) z E30.

5. Najczęstsze pytania Czy M10 to dobry silnik? Tak, to jeden z najbardziej niezawodnych silników BMW, jeśli jest odpowiednio serwisowany. Jakie paliwo stosować? Najlepiej 98 oktanów, ale silnik działa też na 95 oktanach. Czy można podnieść moc w M10? Tak, poprzez tuning gaźnika, wałka rozrządu i porting głowicy można uzyskać 140-160 KM, a z turbosprężarką nawet 250 KM.