Poradnik dla BMW M20

Poradnik dla BMW M20 

Silnik 2.0, 2.3, 2.5, 2.7 Benzyna Silnik BMW M20 to rzędowa sześciocylindrowa jednostka benzynowa SOHC, produkowana w latach 1977-1993. Był to jeden z najpopularniejszych silników BMW stosowanych w modelach E21, E30, E28, E34 i E32. Znany jest ze swojej solidnej konstrukcji, płynnej pracy oraz potencjału do modyfikacji. Spis treści 1. Specyfikacja techniczna 2. Obsługa i konserwacja 3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania 4. Możliwości modyfikacji 5. Najczęstsze pytania

1. Specyfikacja techniczna Silnik BMW M20 występował w kilku wersjach pojemnościowych: • M20B20 (2.0L, 120-129 KM, 160-174 Nm) – stosowany w E21, E30, E34. • M20B23 (2.3L, 137-150 KM, 190 Nm) – stosowany w E21, E30. • M20B25 (2.5L, 170-171 KM, 222 Nm) – stosowany w E30, E34. • M20B27 (2.7L, 121-129 KM, 230 Nm) – wersja "eta", stosowana w E28, E30, E34 (mocniejsza w wersji Super ETA). Silnik M20 posiada: • SOHC (jeden wałek rozrządu) • 2 zawory na cylinder (12V) • Elektroniczny wtrysk paliwa Bosch L-Jetronic lub Motronic • Napęd rozrządu paskiem zębatym Stosowany był w: • BMW E21 320i, 323i (1977-1982) • BMW E30 320i, 323i, 325i, 325e (1982-1993) • BMW E28 520i, 525e (1981-1988) • BMW E34 520i, 525i (1987-1993) • BMW E32 730i (1986-1992)

2. Obsługa i konserwacja Olej silnikowy Zalecany olej: 10W-40 półsyntetyczny lub 5W-40 syntetyczny. Wymiana co 10 000 - 15 000 km. Pojemność układu olejowego: 5,75 - 6,5 litra. Układ chłodzenia Silnik M20 jest podatny na przegrzewanie, dlatego warto regularnie kontrolować chłodnicę i termostat. Płyn chłodniczy G11 (niebieski) wymieniać co 3-4 lata. Rozrząd M20 posiada pasek rozrządu, który należy wymieniać co 60 000 km lub co 4-5 lat. Jeśli pęknie, może dojść do kolizji tłoków z zaworami i poważnego uszkodzenia silnika. Filtr powietrza Standardowy filtr powietrza należy wymieniać co 30 000 km. Można zastosować sportowy filtr K&N lub BMC. Świece zapłonowe Zalecane: Bosch W8DC lub NGK BP6ES. Wymiana co 30 000 - 50 000 km.

3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania Zużycie wałka rozrządu • Objawy: metaliczne stuki z głowicy, spadek mocy. • Rozwiązanie: wymiana wałka rozrządu i popychaczy zaworowych. Przegrzewanie silnika • Objawy: wzrost temperatury, wycieki płynu chłodniczego. • Rozwiązanie: sprawdzenie chłodnicy, termostatu i pompy wody. Wycieki oleju spod pokrywy zaworów • Objawy: zapach oleju, plamy na silniku. • Rozwiązanie: wymiana uszczelki pokrywy zaworów. Problemy z przepływomierzem powietrza • Objawy: nierówna praca silnika, szarpanie przy przyspieszaniu. • Rozwiązanie: czyszczenie lub wymiana przepływomierza Bosch. Pękanie kolektora wydechowego • Objawy: hałas i nieszczelności w układzie wydechowym. • Rozwiązanie: wymiana kolektora lub spawanie.

4. Możliwości modyfikacji Chip tuning i ECU Sterownik Bosch Motronic można modyfikować, uzyskując +10-15 KM. Koszt chiptuningu: 1000-2000 zł. Swap kolektora dolotowego Zastosowanie kolektora z M30 poprawia przepływ powietrza i podnosi moc. Wałek rozrządu sportowy Zastosowanie ostrzejszego wałka (np. 272°-284°) poprawia osiągi w wysokim zakresie obrotów. Modyfikacja M20B27 ("stroker") Silnik M20B27 (2.7 eta) można zmodyfikować poprzez dodanie głowicy z M20B25, co podnosi moc do 180-190 KM. Swap silnika na M50/M52 Najlepszą opcją jest wymiana silnika na M50B25 (2.5L, 192 KM) lub M52B28 (2.8L, 193 KM). Turbodoładowanie M20 dobrze reaguje na turbo – po doładowaniu GT30 można osiągnąć 250-300 KM, ale wymaga to wzmocnienia tłoków i korbowodów.

5. Najczęstsze pytania Czy M20 to dobry silnik? Tak, to trwała i dobrze zaprojektowana jednostka, ale wymaga regularnej wymiany paska rozrządu. Jakie paliwo stosować? Najlepiej 98 oktanów, ale silnik działa też na 95 oktanach. Czy można podnieść moc w M20? Tak, poprzez tuning ECU, zmiana kolektora dolotowego i wałka rozrządu pozwala uzyskać 190-200 KM, a z turbosprężarką nawet 300 KM.