Poradnik dla BMW M30

Poradnik dla BMW M30

Silnik 2.5-3.5 Benzyna Silnik BMW M30 to sześciocylindrowa rzędowa jednostka benzynowa, która była produkowana w latach 1968-1994. To jeden z najbardziej legendarnych silników BMW, używany zarówno w luksusowych sedanach, jak i w samochodach sportowych. M30 znany jest ze swojej trwałości, wysokiej kultury pracy i potencjału do modyfikacji. Spis treści 1. Specyfikacja techniczna 2. Obsługa i konserwacja 3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania 4. Możliwości modyfikacji 5. Najczęstsze pytania

1. Specyfikacja techniczna Silnik BMW M30 występował w kilku wariantach pojemnościowych: • M30B25 (2.5L, 150-170 KM) – stosowany w BMW E12, E28, E34. • M30B28 (2.8L, 165-184 KM) – stosowany w E12, E23, E24, E28. • M30B30 (3.0L, 180-218 KM) – stosowany w E3, E9, E24, E32. • M30B32 (3.2L, 197 KM) – stosowany w E23, E24, E28. • M30B34 (3.4L, 185-218 KM) – stosowany w E23, E24, E28, E32, E34. • M30B35 (3.5L, 208-220 KM) – stosowany w E24, E32, E34. M30 to silnik rzędowy R6 (sześciocylindrowy) z żeliwnym blokiem i aluminiową głowicą. Większość wersji posiada wtrysk paliwa Bosch L-Jetronic lub Motronic, a najstarsze modele były wyposażone w gaźniki.

2. Obsługa i konserwacja Olej silnikowy Zalecany olej to 10W-40 półsyntetyk lub 5W-40 pełny syntetyk. Wymiana powinna odbywać się co 10 000 - 15 000 km. Pojemność układu olejowego wynosi około 5,5 - 6,5 litra. Układ chłodzenia Należy stosować płyn chłodniczy G11 (niebieski) i wymieniać go co 3-4 lata. Silnik M30 jest podatny na przegrzewanie, dlatego warto kontrolować stan chłodnicy i termostatu. Świece zapłonowe Zalecane świece: NGK BP6ES lub Bosch WR9DC. Wymiana co 30 000 km. Rozrząd Silnik M30 posiada łańcuch rozrządu, który jest trwały, ale po 250 000 km może wymagać wymiany. Objawem zużycia są metaliczne dźwięki przy rozruchu. Filtr paliwa Wymiana co 40 000 km.

3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania Przegrzewanie silnika • Objawy: wzrost temperatury, wycieki płynu chłodniczego. • Rozwiązanie: sprawdzić stan chłodnicy, wymienić termostat i pompę wody. Nieszczelności olejowe • Objawy: wycieki spod pokrywy zaworów, miski olejowej. • Rozwiązanie: wymiana uszczelek i kontrola stanu pokrywy zaworów. Zużycie przepływomierza L-Jetronic • Objawy: nierówna praca na biegu jałowym, falowanie obrotów. • Rozwiązanie: czyszczenie lub wymiana przepływomierza. Problem z czujnikiem wału korbowego • Objawy: problemy z odpalaniem, nagłe gaśnięcie silnika. • Rozwiązanie: wymiana czujnika po 150 000 km. Korozja kolektora dolotowego • Objawy: nierówna praca silnika, spadek mocy. • Rozwiązanie: czyszczenie i wymiana uszczelek.

4. Możliwości modyfikacji Chip tuning i ECU Starsze wersje Bosch Motronic pozwalają na podniesienie mocy o 10-15 KM poprzez remap. Gaźniki Weber 40 DCOE Zastosowanie gaźników Webera w starszych wersjach pozwala na uzyskanie lepszego przepływu paliwa i większej mocy. Sportowy układ dolotowy Wymiana filtra powietrza na sportowy (np. K&N, BMC) poprawia przepływ powietrza i reakcję na gaz. Turbodoładowanie Silnik M30 jest odporny na modyfikacje, dlatego możliwe jest dołożenie turbo GT35 i uzyskanie 400+ KM przy odpowiednim strojeniu. Wymaga to także wzmocnienia tłoków, korbowodów i układu paliwowego. Wydech sportowy Montaż układu wydechowego 2,5 cala z kolektorem rurowym poprawia przepływ spalin i dźwięk silnika.

5. Najczęstsze pytania Czy M30 to dobry silnik? Tak, to jeden z najbardziej trwałych silników BMW. Przy regularnym serwisowaniu może przejechać 500 000 km bez kapitalnego remontu. Jak dbać o silnik M30? Regularnie wymieniaj olej, dbaj o układ chłodzenia i unikaj przegrzewania. Czy można podnieść moc w BMW M30? Tak, poprzez chip tuning, większe wałki rozrządu, lepszy dolot i wydech można uzyskać 250- 300 KM.