Poradnik dla BMW M40
Poradnik dla BMW M40 – Silnik 1.6, 1.8 Benzyna Silnik BMW M40 to czterocylindrowa rzędowa jednostka benzynowa SOHC, produkowana w latach 1987-1995. Był stosowany głównie w BMW E30 i BMW E36 jako podstawowy silnik benzynowy. Choć konstrukcja jest stosunkowo prosta, to M40 ma pewne wady, takie jak pasek rozrządu, który wymaga regularnej wymiany, oraz problemy z hydrauliką zaworów. Spis treści
1. Specyfikacja techniczna 2. Obsługa i konserwacja 3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania 4. Możliwości modyfikacji 5. Najczęstsze pytania 1. Specyfikacja techniczna Silnik BMW M40 występował w dwóch wersjach: • M40B16 (1.6L, 100 KM, 143 Nm) – stosowany w E30 316i, E36 316i. • M40B18 (1.8L, 113 KM, 162 Nm) – stosowany w E30 318i, E36 318i. Silnik posiada: • SOHC (jeden wałek rozrządu) • 2 zawory na cylinder (8V) • Elektroniczny wtrysk paliwa Bosch Motronic 1.3/1.7 • Napęd rozrządu paskiem zębatym Stosowany był w: • BMW E30 316i/318i (1987-1991) • BMW E36 316i/318i (1991-1995)
2. Obsługa i konserwacja Olej silnikowy Zalecany olej: 5W-40 syntetyczny lub 10W-40 półsyntetyczny. Wymiana co 10 000 - 15 000 km. Pojemność układu olejowego: 4,0 - 4,5 litra. Układ chłodzenia Silnik M40 ma tendencję do przegrzewania się, dlatego warto regularnie kontrolować chłodnicę i termostat. Płyn chłodniczy G11 (niebieski) wymieniać co 3-4 lata. Rozrząd M40 posiada pasek rozrządu, który należy wymieniać co 50 000 - 60 000 km. Jeśli pęknie, może dojść do kolizji tłoków z zaworami i poważnego uszkodzenia silnika. Filtr powietrza Standardowy filtr powietrza wymieniać co 30 000 km. Można zastosować sportowy filtr K&N lub BMC. Świece zapłonowe Zalecane: Bosch WR7DC+ lub NGK BKR6EK. Wymiana co 30 000 - 50 000 km.
3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania Wyrobienie się krzywek wałka rozrządu • Objawy: metaliczne stuki z głowicy, spadek mocy. • Rozwiązanie: wymiana wałka rozrządu i popychaczy zaworowych. Awaria hydraulicznych popychaczy zaworów • Objawy: głośne klekotanie zaworów na zimnym silniku. • Rozwiązanie: płukanie silnika i stosowanie oleju wysokiej jakości. Przegrzewanie silnika • Objawy: wzrost temperatury, wycieki płynu chłodniczego. • Rozwiązanie: sprawdzenie chłodnicy, termostatu i pompy wody. Wycieki oleju spod pokrywy zaworów • Objawy: zapach oleju, plamy na silniku. • Rozwiązanie: wymiana uszczelki pokrywy zaworów. Pękanie kolektora wydechowego • Objawy: hałas i nieszczelności w układzie wydechowym. • Rozwiązanie: wymiana kolektora lub spawanie.
4. Możliwości modyfikacji Chip tuning i ECU Sterownik Bosch Motronic 1.3/1.7 można modyfikować, uzyskując +8-12 KM. Koszt chiptuningu: 1000-1500 zł. Swap wałka rozrządu Montując ostrzejszy wałek 272°, można poprawić osiągi w górnym zakresie obrotów. Lepszy dolot i kolektor wydechowy Zastosowanie sportowego filtra powietrza oraz stalowego kolektora wydechowego poprawia przepływ powietrza. Swap silnika M40 → M42 lub M50 Najlepszą opcją jest wymiana silnika na M42 (1.8L, 140 KM) lub M50 (2.0-2.5L, 150-192 KM).
5. Najczęstsze pytania Czy M40 to dobry silnik? Jest prosty i tani w utrzymaniu, ale nie jest tak trwały jak M42 czy M50. Wymaga regularnej wymiany paska rozrządu. Jakie paliwo stosować? Najlepiej 98 oktanów, ale silnik działa też na 95 oktanach. Czy można podnieść moc w M40? Nieznacznie – lepiej wymienić silnik na mocniejszy, np. M42 lub M50.