Poradnik dla BMW M50

Poradnik dla BMW M50

– Silnik 2.0, 2.5 Benzyna Silnik BMW M50 to sześciocylindrowa rzędowa jednostka benzynowa DOHC, produkowana w latach 1989-1996. Był to następca silnika M20, wprowadzony do BMW serii 3 (E36), 5 (E34) oraz 7 (E32). M50 to pierwszy sześciocylindrowy silnik BMW z czterema zaworami na cylinder i bezobsługowym łańcuchem rozrządu, co czyni go jednym z najbardziej trwałych i niezawodnych silników BMW. Spis treści

1. Specyfikacja techniczna 2. Obsługa i konserwacja 3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania 4. Możliwości modyfikacji 5. Najczęstsze pytania 1. Specyfikacja techniczna Silnik BMW M50 występował w dwóch pojemnościach i dwóch wersjach: • M50B20 (2.0L, 150 KM, 190 Nm) – stosowany w E34 520i, E36 320i. • M50B25 (2.5L, 192 KM, 245 Nm) – stosowany w E34 525i, E36 325i. W 1992 roku wprowadzono wersję M50TU (Technical Update), która otrzymała system VANOS (zmienne fazy rozrządu) na wałku ssącym, poprawiający moment obrotowy w dolnym zakresie obrotów. Silnik M50 posiada: • DOHC (podwójny wałek rozrządu) • 4 zawory na cylinder • Elektroniczny wtrysk paliwa Bosch Motronic 3.1/3.3.1 • Bezobsługowy łańcuch rozrządu Stosowany był w: • BMW E34 520i/525i (1990-1996) • BMW E36 320i/325i (1991-1995) • BMW E32 730i (1992-1994)

2. Obsługa i konserwacja Olej silnikowy Zalecany olej: 5W-40 syntetyczny lub 10W-40 półsyntetyczny. Wymiana co 10 000 - 15 000 km. Pojemność układu olejowego: 6,5 litra. Układ chłodzenia Silnik M50 jest podatny na przegrzewanie, dlatego warto regularnie kontrolować chłodnicę i termostat. Płyn chłodniczy G11 (niebieski) wymieniać co 3-4 lata. Rozrząd M50 wykorzystuje łańcuch rozrządu, który teoretycznie jest bezobsługowy, ale po 250 000 - 300 000 km może wymagać wymiany. Objawy zużycia to metaliczne dźwięki przy rozruchu. Filtr powietrza Standardowy filtr powietrza należy wymieniać co 30 000 km. Alternatywnie można zastosować sportowy filtr K&N lub BMC. Świece zapłonowe Zalecane: NGK BKR6EK. Wymiana co 40 000 - 50 000 km.

3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania Przegrzewanie silnika • Objawy: wzrost temperatury, wycieki płynu chłodniczego. • Rozwiązanie: sprawdzenie chłodnicy, termostatu i pompy wody. Uszczelka pokrywy zaworów • Objawy: wycieki oleju, zapach oleju w kabinie. • Rozwiązanie: wymiana uszczelki co 100 000 km. Awaria układu VANOS (M50TU) • Objawy: słaba reakcja na gaz, brak mocy w dolnym zakresie obrotów. • Rozwiązanie: regeneracja układu VANOS, wymiana uszczelek. Przepływomierz powietrza • Objawy: falowanie obrotów, spadek mocy. • Rozwiązanie: czyszczenie lub wymiana przepływomierza Bosch. Pękanie kolektora dolotowego • Objawy: nierówna praca silnika, nieszczelności. • Rozwiązanie: uszczelnienie lub wymiana kolektora.

4. Możliwości modyfikacji Chip tuning i ECU Wersja M50B25 po chip tuningu osiąga +15-20 KM i lepszą reakcję na gaz. Koszt chiptuningu: 1000-2000 zł. Swap kolektora dolotowego z M50 na M52 Kolektor dolotowy z M50 jest bardziej przepustowy niż ten z M52, co zwiększa moc w górnym zakresie obrotów. Wałek rozrządu sportowy Zastosowanie ostrzejszego wałka (np. 264°-272°) poprawia osiągi w wysokim zakresie obrotów. Swap silnika na M52/M54/S50 Jeśli chcesz więcej mocy, dobrą opcją jest swap na M52B28 (2.8L, 193 KM) lub S50B30 (3.0L, 286 KM) z M3. Turbodoładowanie Silnik M50 jest bardzo odporny na doładowanie. Można zamontować turbosprężarkę GT30 lub GT35 i uzyskać 400-500 KM, ale wymaga to wzmocnienia tłoków i korbowodów.

5. Najczęstsze pytania Czy M50 to dobry silnik? Tak, to jeden z najbardziej niezawodnych silników BMW, jeśli jest odpowiednio serwisowany. Jakie paliwo stosować? Najlepiej 98 oktanów, ale silnik działa też na 95 oktanach. Czy można podnieść moc w M50? Tak, poprzez tuning ECU, zmiana kolektora dolotowego i wałka rozrządu pozwala uzyskać 220-230 KM, a z turbosprężarką nawet 500 KM.