Poradnik dla BMW M51
Poradnik dla BMW M51
– Silnik 2.5 Diesel Silnik BMW M51 to wysokoprężna jednostka sześciocylindrowa, która była produkowana w latach 1991-2000. Jest to jeden z pierwszych nowoczesnych silników diesla BMW z turbodoładowaniem i intercoolerem, stosowany w modelach serii 3 (E36), 5 (E34/E39), 7 (E38) oraz w Oplu Omega B. Spis treści 1. Specyfikacja techniczna 2. Obsługa i konserwacja 3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania 4. Możliwości modyfikacji 5. Najczęstsze pytania 1. Specyfikacja techniczna Silnik BMW M51 występował w kilku wersjach: • M51D25 (115 KM, bez intercoolera) – stosowany w starszych modelach E34. • M51D25TU (143 KM, z intercoolerem) – wersja po modernizacji, stosowana w E36, E39 i E38. Silnik ma układ R6 (rzędowy sześciocylindrowy) i wykorzystuje turbodoładowanie Garrett GT22 oraz wtrysk paliwa Bosch VP37. Jest to silnik z pośrednim wtryskiem paliwa, co oznacza, że jest bardziej odporny na jakość paliwa niż nowsze jednostki Common Rail. 2. Obsługa i konserwacja Olej silnikowy Zalecany olej to 10W-40 półsyntetyk lub 5W-40 pełny syntetyk. Wymiana powinna odbywać się co 10 000 - 15 000 km. Pojemność układu olejowego wynosi około 6,5 litra. Układ chłodzenia Należy stosować płyn chłodniczy G11 (niebieski) i wymieniać go co 3-4 lata. Filtr paliwa Wymiana zalecana co 40 000 km. Świece żarowe Wymiana co 80 000 km, objawem zużycia jest trudność w odpalaniu na zimno. Rozrząd M51 ma łańcuch rozrządu, który jest trwały, ale po 250 000 km może wymagać wymiany. Objawy to metaliczne dźwięki przy rozruchu. 3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania Awaria pompy wtryskowej Bosch VP37 • Objawy: nierówna praca silnika, trudności z odpalaniem. • Rozwiązanie: regeneracja pompy wtryskowej (koszt ok. 2000-3000 zł). Problemy z zaworem EGR • Objawy: dymienie, spadek mocy. • Rozwiązanie: czyszczenie lub zaślepienie zaworu. Zużycie turbosprężarki • Objawy: gwizdanie turbo, spadek mocy. • Rozwiązanie: regeneracja turbosprężarki lub wymiana na Garrett GT2256V. Zapchany katalizator • Objawy: wzrost spalania, spadek osiągów. • Rozwiązanie: wymiana lub usunięcie katalizatora (tylko do użytku poza drogami publicznymi). 4. Możliwości modyfikacji Chip tuning Silnik M51 można chipować, podnosząc moc z 143 KM do 170-180 KM. Koszt chiptuningu to 1000-2000 zł. Większa turbosprężarka Można zamontować turbosprężarkę Garrett GT2256V, co pozwala uzyskać 200-220 KM. Wymaga to również zmiany wtryskiwaczy i pompy wtryskowej. Intercooler z BMW 525tds Większy intercooler poprawia chłodzenie powietrza doładowującego i zwiększa moc. Wydech przelotowy Usunięcie katalizatora i montaż przelotowego układu wydechowego poprawia przepływ spalin i osiągi. 5. Najczęstsze pytania Czy M51 to dobry silnik? Tak, jest bardzo trwały, ale wymaga dbałości o układ paliwowy i turbo. Jakie paliwo stosować? Najlepiej ON premium lub olej napędowy z dodatkami do czyszczenia wtryskiwaczy. Czy można bezpiecznie podnieść moc? Tak, ale powyżej 180 KM warto zadbać o lepsze chłodzenie i wzmocnioną turbinę.