Poradnik dla BMW M52
Poradnik dla BMW M52
– Silnik 2.0, 2.5, 2.8 Benzyna Silnik BMW M52 to rzędowa sześciocylindrowa jednostka benzynowa DOHC, produkowana w latach 1994-2000. Jest to następca silnika M50 i charakteryzuje się większą elastycznością dzięki systemowi VANOS oraz aluminiowym blokiem w wersjach europejskich. Był szeroko stosowany w BMW E36, E39, E38, Z3 i X5 (E53). Spis treści 1. Specyfikacja techniczna 2. Obsługa i konserwacja 3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania 4. Możliwości modyfikacji 5. Najczęstsze pytania 1. Specyfikacja techniczna Silnik BMW M52 występował w trzech wersjach pojemnościowych: • M52B20 (2.0L, 150 KM, 190 Nm) – stosowany w E36 320i, E39 520i. • M52B25 (2.5L, 170 KM, 245 Nm) – stosowany w E36 323i, E39 523i. • M52B28 (2.8L, 193 KM, 280 Nm) – stosowany w E36 328i, E39 528i, E38 728i, Z3 2.8. Wersje po 1998 roku (M52TU) miały podwójny VANOS, poprawiający moment obrotowy w niskim zakresie obrotów. Silnik M52 posiada: • DOHC (podwójny wałek rozrządu) • 4 zawory na cylinder (24V) • System zmiennych faz rozrządu VANOS • Elektroniczny wtrysk paliwa Bosch Motronic 5.2/5.2.1 • Aluminiowy blok (Europa) lub żeliwny blok (USA) Stosowany był w: • BMW E36 320i, 323i, 328i (1995-1999) • BMW E39 520i, 523i, 528i (1995-2000) • BMW E38 728i (1996-2001) • BMW Z3 2.0, 2.8 (1996-2000) • BMW X5 (E53) 3.0i (1999-2000, USA) 2. Obsługa i konserwacja Olej silnikowy Zalecany olej: 5W-40 syntetyczny lub 10W-40 półsyntetyczny. Wymiana co 10 000 - 15 000 km. Pojemność układu olejowego: 6,5 - 7,0 litra. Układ chłodzenia Silnik M52 ma aluminiowy blok, więc jest podatny na przegrzewanie. Płyn chłodniczy G11 (niebieski) lub G48 wymieniać co 3-4 lata. Rozrząd M52 wykorzystuje łańcuch rozrządu, który jest trwały, ale po 250 000 - 300 000 km może wymagać wymiany. Objawy zużycia to metaliczne dźwięki przy rozruchu. Filtr powietrza Standardowy filtr powietrza wymieniać co 30 000 km. Alternatywnie można zastosować sportowy filtr K&N lub BMC. Świece zapłonowe Zalecane: NGK BKR6EK. Wymiana co 40 000 - 50 000 km. 3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania Awaria układu VANOS • Objawy: nierówna praca silnika, brak mocy w dolnym zakresie obrotów. • Rozwiązanie: regeneracja VANOS-u, wymiana uszczelek. Przegrzewanie silnika • Objawy: wzrost temperatury, wycieki płynu chłodniczego. • Rozwiązanie: kontrola chłodnicy, pompy wody i termostatu. Pęknięcia w aluminiowym bloku (Europa) • Objawy: wycieki płynu chłodniczego, problemy z temperaturą. • Rozwiązanie: unikanie przegrzewania, stosowanie dobrej jakości płynu chłodniczego. Wycieki oleju spod pokrywy zaworów • Objawy: zapach oleju, plamy pod silnikiem. • Rozwiązanie: wymiana uszczelki pokrywy zaworów. Problemy z przepływomierzem powietrza • Objawy: falowanie obrotów, spadek mocy. • Rozwiązanie: czyszczenie lub wymiana przepływomierza Bosch. 4. Możliwości modyfikacji Chip tuning i ECU Sterownik Bosch Motronic 5.2/5.2.1 można modyfikować, uzyskując +10-20 KM. Koszt chiptuningu: 1000-2000 zł. Swap kolektora dolotowego z M50 Kolektor dolotowy z M50B25 poprawia przepływ powietrza i podnosi moc o 15-20 KM. Wałek rozrządu sportowy Zastosowanie ostrzejszego wałka (np. 264°-272°) poprawia osiągi w wysokim zakresie obrotów. Swap silnika na M54/S50/S52 Jeśli chcesz więcej mocy, dobrą opcją jest swap na M54B30 (231 KM) lub S50B30 (286 KM) z M3. Turbodoładowanie M52 dobrze reaguje na turbo – po doładowaniu GT30 można osiągnąć 300-400 KM, ale wymaga to wzmocnienia tłoków i korbowodów. 5. Najczęstsze pytania Czy M52 to dobry silnik? Tak, ale wymaga dbania o układ chłodzenia i układ VANOS. Jakie paliwo stosować? Najlepiej 98 oktanów, ale silnik działa też na 95 oktanach. Czy można podnieść moc w M52? Tak, poprzez tuning ECU, zmiana kolektora dolotowego i wałka rozrządu pozwala uzyskać 200-210 KM, a z turbosprężarką nawet 350 KM.