Poradnik dla BMW N13

Poradnik dla BMW N13

Silnik 1.6 Turbo Benzyna Silnik BMW N13 to czterocylindrowa jednostka benzynowa TwinPower Turbo, produkowana w latach 2011-2016. Jest to jeden z pierwszych turbodoładowanych silników BMW, który zastąpił starsze jednostki wolnossące N43 i N45. Silnik N13 został opracowany wspólnie z PSA (Peugeot-Citroën) i bazuje na konstrukcji Prince, ale z dostosowanymi parametrami BMW. Spis treści 1. Specyfikacja techniczna 2. Obsługa i konserwacja 3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania 4. Możliwości modyfikacji 5. Najczęstsze pytania

1. Specyfikacja techniczna Silnik BMW N13 występował w kilku wersjach: • N13B16U0 (1.6L, 102 KM, 150 Nm) – stosowany w BMW 114i. • N13B16M0 (1.6L, 136 KM, 220 Nm) – stosowany w BMW 116i, MINI Cooper S. • N13B16K0 (1.6L, 170 KM, 250 Nm) – stosowany w BMW 118i, 120i. Silnik ten posiada: • DOHC (podwójny wałek rozrządu) • 4 zawory na cylinder (16V) • Turbodoładowanie (TwinPower Turbo, single-scroll) • Bezpośredni wtrysk paliwa • System zmiennych faz rozrządu VANOS i zmiennego wzniosu zaworów VALVETRONIC • Elektroniczny wtrysk paliwa Bosch MEVD17.2 Stosowany był w: • BMW F20/F21 114i, 116i, 118i, 120i (2011-2015) • BMW E82/E88 116i, 118i (2011-2013) • BMW F30 316i (2012-2015) • MINI Cooper S (2010-2015)

2. Obsługa i konserwacja Olej silnikowy Zalecany olej: BMW LL-04 5W-30 lub 0W-30. Wymiana co 10 000 - 15 000 km. Pojemność układu olejowego: 4,25 litra. Układ chłodzenia Silnik N13 jest podatny na przegrzewanie, dlatego warto regularnie kontrolować chłodnicę i termostat. Płyn chłodniczy G11 (niebieski) lub G48 wymieniać co 4-5 lat. Rozrząd Silnik N13 posiada łańcuch rozrządu, ale może on się wydłużać po 100 000 - 150 000 km. Objawy zużycia to metaliczne dźwięki przy uruchamianiu i błąd check engine. Filtr powietrza Standardowy filtr powietrza wymieniać co 30 000 km. Alternatywnie można zastosować sportowy filtr K&N lub BMC. Świece zapłonowe Zalecane: NGK SILZKBR8D8S. Wymiana co 40 000 km.

3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania Nagromadzanie nagaru na zaworach • Objawy: nierówna praca silnika, falowanie obrotów. • Rozwiązanie: czyszczenie dolotu metodą walnut blasting co 80 000 - 100 000 km. Problemy z pompą paliwa wysokiego ciśnienia (HPFP) • Objawy: trudności z odpalaniem, nierówna praca na zimnym silniku. • Rozwiązanie: wymiana pompy wysokiego ciśnienia. Wydłużanie się łańcucha rozrządu • Objawy: metaliczne dźwięki z silnika, błędy check engine. • Rozwiązanie: kontrola i wymiana łańcucha po 100 000 - 150 000 km. Awarie wtryskiwaczy • Objawy: nierówna praca silnika, spadek mocy, błędy w komputerze. • Rozwiązanie: czyszczenie lub wymiana wtryskiwaczy co 100 000 km. Awaria układu chłodzenia • Objawy: przegrzewanie się silnika, nieszczelności w układzie. • Rozwiązanie: wymiana termostatu i pompy wody co 100 000 - 120 000 km.

4. Możliwości modyfikacji Chip tuning i ECU Silnik N13 bardzo dobrze reaguje na tuning – można uzyskać +40-60 KM po chip tuningu. • BMW 116i (136 KM) → 180-200 KM • BMW 118i/120i (170 KM) → 210-230 KM Koszt chiptuningu: 1500-3000 zł. Intercooler i układ dolotowy Wymiana intercoolera na większy (np. Wagner, CSF) poprawia chłodzenie i zwiększa moc. Sportowy dolot (np. Eventuri, MST Performance) poprawia przepływ powietrza i dźwięk silnika. Wydech sportowy Zastosowanie downpipe 200/300 cpsi zwiększa moc i poprawia dźwięk. Stage 2 i Stage 3 – Wymiana turbosprężarki Wymiana turbo na większe pozwala uzyskać 250-300 KM, ale wymaga także wzmocnienia układu paliwowego.

5. Najczęstsze pytania Czy N13 to dobry silnik? Tak, ale wymaga regularnej konserwacji, szczególnie jeśli chodzi o łańcuch rozrządu, HPFP i nagar w dolocie. Jakie paliwo stosować? Najlepiej 98 oktanów, ale działa też na 95 oktanach. Czy można podnieść moc w BMW N13? Tak, chip tuning może dodać +40-60 KM, a wymiana turbo nawet +100 KM.