Poradnik dla BMW N52

Poradnik dla BMW N52

– Silnik 2.5, 3.0 Benzyna Silnik BMW N52 to sześciocylindrowa rzędowa jednostka benzynowa DOHC, produkowana w latach 2004-2015. Był to pierwszy masowo produkowany silnik BMW z magnezowoaluminiowym blokiem, co sprawiło, że stał się jednym z najlżejszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie silników R6. Stosowany był w BMW E60, E90, E70, E85 i innych modelach. Spis treści 1. Specyfikacja techniczna 2. Obsługa i konserwacja 3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania 4. Możliwości modyfikacji 5. Najczęstsze pytania

1. Specyfikacja techniczna Silnik BMW N52 występował w różnych wersjach: • N52B25 (2.5L, 174-218 KM, 230-250 Nm) – stosowany w E60 523i, E90 323i, Z4 2.5si. • N52B30 (3.0L, 218-272 KM, 270-320 Nm) – stosowany w E60 525i/530i, E90 325i/330i, E70 X5, E85 Z4 3.0si. Wersja N52K to oszczędniejsza wersja silnika, stosowana po 2007 roku. Silnik N52 posiada: • DOHC (podwójny wałek rozrządu) • 4 zawory na cylinder (24V) • System zmiennych faz rozrządu VANOS i zmiennego wzniosu zaworów VALVETRONIC • Elektroniczny wtrysk paliwa Bosch ME 9.2 lub Siemens MSV70 • Magnezowo-aluminiowy blok silnika (Europa) Stosowany był w: • BMW E60/E61 523i, 525i, 530i (2004-2010) • BMW E90/E91/E92/E93 323i, 325i, 330i (2005-2012) • BMW E70 X5 3.0si (2006-2010) • BMW E85/E86 Z4 2.5si, 3.0si (2005-2009)

2. Obsługa i konserwacja Olej silnikowy Zalecany olej: 5W-40 syntetyczny lub 0W-40 dla sportowej jazdy. Wymiana co 10 000 - 15 000 km. Pojemność układu olejowego: 6,5 - 7,0 litra. Układ chłodzenia Silnik N52 jest podatny na przegrzewanie, dlatego warto regularnie kontrolować chłodnicę i termostat. Płyn chłodniczy G11 (niebieski) lub G48 wymieniać co 3-4 lata. Rozrząd N52 wykorzystuje łańcuch rozrządu, który jest trwały, ale po 250 000 - 300 000 km może wymagać wymiany. Objawy zużycia to metaliczne dźwięki przy rozruchu. Filtr powietrza Standardowy filtr powietrza wymieniać co 30 000 km. Alternatywnie można zastosować sportowy filtr K&N lub BMC. Świece zapłonowe Zalecane: NGK BKR6EQUP lub Bosch FR7LII33X. Wymiana co 40 000 - 50 000 km.

3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania Awaria układu VANOS • Objawy: nierówna praca silnika, spadek mocy. • Rozwiązanie: regeneracja VANOS-u, wymiana uszczelek. Przegrzewanie silnika • Objawy: wzrost temperatury, wycieki płynu chłodniczego. • Rozwiązanie: kontrola chłodnicy, pompy wody i termostatu. Pęknięcia w magnezowym bloku (Europa) • Objawy: wycieki płynu chłodniczego, problemy z temperaturą. • Rozwiązanie: unikanie przegrzewania, stosowanie dobrej jakości płynu chłodniczego. Wycieki oleju spod pokrywy zaworów • Objawy: zapach oleju, plamy pod silnikiem. • Rozwiązanie: wymiana uszczelki pokrywy zaworów. Awaria pompy wody i termostatu • Objawy: przegrzewanie silnika, błędy w komputerze. • Rozwiązanie: wymiana elektrycznej pompy wody co 120 000 - 150 000 km.

4. Możliwości modyfikacji Chip tuning i ECU Sterownik Bosch ME 9.2 lub Siemens MSV70 można modyfikować, uzyskując +10-15 KM. Koszt chiptuningu: 1000-2000 zł. Swap kolektora dolotowego z N54 Kolektor dolotowy z N54 poprawia przepływ powietrza i podnosi moc o 15-20 KM. Wałek rozrządu sportowy Zastosowanie ostrzejszego wałka (np. 272°-288°) poprawia osiągi w wysokim zakresie obrotów. Swap silnika na N54/N55 Jeśli chcesz więcej mocy, dobrą opcją jest swap na N54B30 (306 KM) lub N55B30 (306 KM) z turbo. Turbodoładowanie N52 dobrze reaguje na turbo – po doładowaniu GT30 można osiągnąć 350-400 KM, ale wymaga to wzmocnienia tłoków i korbowodów.

5. Najczęstsze pytania Czy N52 to dobry silnik? Tak, ale wymaga dbania o układ chłodzenia i układ VANOS. Jakie paliwo stosować? Najlepiej 98 oktanów, ale silnik działa też na 95 oktanach. Czy można podnieść moc w N52? Tak, poprzez tuning ECU, zmiana kolektora dolotowego i wałka rozrządu pozwala uzyskać 250-260 KM, a z turbosprężarką nawet 400 KM.