Poradnik dla BMW N55
Poradnik dla BMW N55
Silnik 3.0 Turbo Benzyna Silnik BMW N55 to rzędowa sześciocylindrowa jednostka benzynowa z turbodoładowaniem TwinPower Turbo, produkowana w latach 2009-2019. Jest następcą silnika N54, ale z jedną turbosprężarką twin-scroll zamiast podwójnego turbo. N55 wyróżnia się większą niezawodnością, lepszą responsywnością i niższym spalaniem w porównaniu do N54, ale nadal wymaga regularnej konserwacji, zwłaszcza jeśli jest poddawany tuningowi. Spis treści 1. Specyfikacja techniczna 2. Obsługa i konserwacja 3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania 4. Możliwości modyfikacji 5. Najczęstsze pytania
1. Specyfikacja techniczna Silnik BMW N55 występował w kilku wersjach: • N55B30M0 (3.0L, 306 KM, 400 Nm) – stosowany w BMW 335i, 535i, X3 35i, Z4 35i. • N55B30O0 (3.0L, 320 KM, 450 Nm) – stosowany w BMW M135i, M235i, 740i, X4 M40i. • N55B30T0 (3.0L, 365 KM, 500 Nm) – stosowany w BMW M2 (2015-2018). Silnik ten posiada: • DOHC (podwójny wałek rozrządu) • 4 zawory na cylinder (24V) • Jedna turbosprężarka twin-scroll • Bezpośredni wtrysk paliwa • System zmiennych faz rozrządu VANOS i zmiennego wzniosu zaworów VALVETRONIC • Elektroniczny wtrysk paliwa Bosch MEVD17.2.6 Stosowany był w: • BMW F10 535i (2010-2017) • BMW F30/F32 335i, 435i (2011-2015) • BMW E92/E93 335i (2010-2013) • BMW E70/E71 X5 35i, X6 35i (2010-2018) • BMW M135i, M235i, M2 (2012-2018)
2. Obsługa i konserwacja Olej silnikowy Zalecany olej: BMW LL-04 5W-30 lub 0W-40. Wymiana co 10 000 - 12 000 km (lepiej częściej niż zaleca producent). Pojemność układu olejowego: 6,5 - 7,0 litra. Układ chłodzenia Silnik N55 jest podatny na przegrzewanie, dlatego warto regularnie sprawdzać chłodnicę i termostat. Płyn chłodniczy G11 (niebieski) lub G48 wymieniać co 3-4 lata. Rozrząd N55 wykorzystuje łańcuch rozrządu, ale w niektórych egzemplarzach po 150 000 km mogą pojawić się wyciągnięte łańcuchy. Objawy zużycia to metaliczne dźwięki przy uruchamianiu silnika. Filtr powietrza Standardowy filtr powietrza wymieniać co 30 000 km. Alternatywnie można zastosować sportowy filtr K&N lub BMC. Świece zapłonowe Zalecane: NGK SILZKBR8D8S lub Bosch ZR5TPP33. Wymiana co 40 000 km.
3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania Awarie pompy paliwa wysokiego ciśnienia (HPFP) • Objawy: trudności z odpalaniem, spadek mocy, check engine. • Rozwiązanie: wymiana pompy HPFP co 100 000 - 150 000 km. Problemy z układem VANOS • Objawy: nierówna praca silnika, spadek mocy, check engine. • Rozwiązanie: wymiana uszczelek VANOS, ewentualnie regeneracja zaworów. Nagromadzanie nagaru na zaworach • Objawy: falowanie obrotów, szarpanie przy przyspieszaniu. • Rozwiązanie: czyszczenie dolotu metodą walnut blasting co 80 000 km. Awaria czujnika wału korbowego • Objawy: problem z odpalaniem, gaśnięcie silnika. • Rozwiązanie: wymiana czujnika co 150 000 km. Wycieki oleju spod pokrywy zaworów • Objawy: zapach oleju, plamy pod silnikiem. • Rozwiązanie: wymiana uszczelki pokrywy zaworów.
4. Możliwości modyfikacji Chip tuning i ECU Silnik N55 świetnie reaguje na tuning – można uzyskać +60-100 KM po chip tuningu. • BMW 335i (306 KM) → 370-400 KM • BMW M135i/M235i (320 KM) → 400-420 KM Koszt chiptuningu: 2000-5000 zł. Intercooler i układ dolotowy Wymiana intercoolera na większy (np. Wagner, CSF) poprawia chłodzenie i zwiększa moc. Sportowy dolot (np. Eventuri, MST Performance) poprawia przepływ powietrza i dźwięk silnika. Wydech sportowy Zastosowanie downpipe 200/300 cpsi zwiększa moc i poprawia dźwięk. Stage 2 i Stage 3 – Wymiana turbosprężarki Wymiana turbo na hybrydową lub Pure800/Pure850 pozwala uzyskać 500-600 KM, ale wymaga także wzmocnienia układu paliwowego i intercoolera.
5. Najczęstsze pytania Czy N55 to dobry silnik? Tak, jest bardziej niezawodny niż N54, ale wymaga dbania o układ paliwowy, chłodzenie i łańcuch rozrządu. Jakie paliwo stosować? Najlepiej 98 oktanów, ale działa też na 95 oktanach. Czy można podnieść moc w BMW N55? Tak, chip tuning może dodać +60-100 KM, a wymiana turbo nawet +200 KM.