Poradnik dla BMW S55
Poradnik dla BMW S55
– Silnik 3.0 R6 Twin-Turbo BMW S55 to silnik benzynowy R6 (rzędowy sześciocylindrowy) z podwójnym turbodoładowaniem, stosowany w modelach M3, M4 oraz M2 Competition. Ten poradnik pomoże w jego eksploatacji, konserwacji i modyfikacjach. Spis treści 1. Specyfikacja techniczna 2. Obsługa i konserwacja 3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania 4. Modyfikacje i tuning 5. Najczęstsze pytania 1. Specyfikacja techniczna • Pojemność: 3.0L (2979 cm³) • Moc: od 431 KM do 510 KM (wersja M4 GTS) • Moment obrotowy: 550 Nm • Turbodoładowanie: 2x turbosprężarka typu mono-scroll • Paliwo: benzyna (minimum 98 oktanów) • Układ rozrządu: DOHC, Valvetronic, podwójny Vanos 2. Obsługa i konserwacja Wymiana oleju • Zalecany olej: 5W-30 lub 0W-40 (np. Castrol Edge Supercar) • Interwał wymiany: co 10 000 km lub co rok • Ilość oleju: ok. 6,5 litra Układ chłodzenia • Płyn chłodniczy: BMW LL-12 FE • Wymiana: co 4-5 lat • Typowe problemy: wycieki z chłodniczek oleju turbosprężarek Świece zapłonowe • Zalecane: NGK 97506 (Laser Iridium) • Interwał wymiany: co 40 000 km Filtr powietrza • Zalecana wymiana: co 20 000 km • Opcjonalne modyfikacje: filtr sportowy K&N lub BMC 3. Typowe problemy i sposoby ich rozwiązania 1. Problem z panewkami • Objawy: stuki z silnika, spadek ciśnienia oleju • Rozwiązanie: profilaktyczna wymiana panewek co 80 000 - 100 000 km 2. Awaria chłodniczek oleju turbosprężarek • Objawy: wycieki oleju, przegrzewanie • Rozwiązanie: kontrola uszczelek i wymiana przy pierwszych oznakach wycieków 3. Zawór blow-off i turbosprężarki • Objawy: gwizdy, spadek mocy • Rozwiązanie: sprawdzenie uszczelnień i ewentualna wymiana 4. Modyfikacje i tuning Etap 1: Podstawowy tuning ECU • Zmiana oprogramowania: Stage 1 (ok. 500 KM) • Koszt: 2500-5000 zł • Efekt: wzrost mocy i momentu obrotowego Etap 2: Downpipe + intercooler • Moc po modyfikacji: 550-580 KM • Koszt: 7000-12 000 zł Etap 3: Turbo upgrade • Moc po modyfikacji: 600-700 KM • Koszt: 15 000-25 000 zł 5. Najczęstsze pytania Jaki olej do S55? • Castrol Edge Supercar 0W-40 lub Motul 300V 5W-40 Jak dbać o turbosprężarki? • Zawsze chłodzić silnik po ostrej jeździe • Unikać nagłego gaszenia silnika po dynamicznej jeździe Czy można bezpiecznie podnieść moc? • Tak, ale zaleca się wzmocnienie panewek i chłodzenia